REGULATORY-ADAPTIVE STATUS OF THE STUDENTS WITH ENHANCED PHYSICAL ACTIVITY
https://doi.org/10.25207/1608-6228-2017-2-131-135
Abstract
44 students aged 18 to 21 years was estimated regulatory-adaptive status in the parameters of cardio-respiratory synchronism before and after the simulation of mental and emotional stress. On the dynamics of the regulatory-adaptive status was determined by the level of stress. For the simulation of stress used a sample from an arithmetic account, the deficit of time and distraction. All studied were divided by survey into two groups depending on the phase of the menstrual cycle. Each test before and after the test were evaluated regulatory-adaptive status. The subjects in the first (follicular) phase of the cycle made up the first group (27 students), and the second (luteal) – the second group (17 students). Most of the studied menstrual cycle was of 28-32 days. The obtained results show that in the second phase of the menstrual cycle the degree of stress was low, the index of the regulatory-adaptive status changed to 59.6 per cent in comparison with the original indicators. In the first phase was observed moderate degree of stress and the change in the index of the regulatory-adaptive status by 44.4 %.
About the Author
Y. O. TRUSOVARussian Federation
Department of physiology
Russia, 350063, Krasnodar, str. Sedina, 4
References
1. Горбунов Р. В. Комплексная оценка функционального состояния женщин в различные фазы менструального цикла// Кубанский научный медицинский вестник. – 2006. – № 9. – C. 55–59.
2. Горбунов Р. В. Комплексная оценка функционального состояния организма при психоэмоциональном стрессе // Кубанский научный медицинский вестник. – 2006. – № 9. – C. 59–63.
3. Полищук Л. В., Схинас А. А. Динамика вегетативного статуса при исследовании сердечно-дыхательного синхронизма // Науч. труды V Съезда физиологов СНГ. – Сочи, 2016. – Т. 1. – С. 135-136. http://elibrary.ru/item.asp?id=27407608.
4. Картавенко М. В., Чекина А. Д. Определение уровней психоэмоциональной напряженности и стресса // Известия ЮФУ. Технические науки. – 2008. – № 6. – С.80–83.
5. Кашина Ю. В. Регуляторно-адаптивный статус у студентов-девушек в начале и в конце учебного года // Кубанский научный медицинский вестник. – 2011. – № 4. – C. 118–121.
6. Куценко И. И., Чернобай E. Г. Динамика параметров сердечно-дыхательного синхронизма в разные фазы менструального цикла // Кубанский научный медицинский вестник. – 2002. – № 1. – C. 12–19.
7. Марищук В. Л., Блудов Ю. М., Плахтиенко В. А., Серова Л. К. Методики психодиагностики в спорте. – М.: Просвящение, 1990. – 256 с.
8. Pokrovskii V. M. Alternative view on the mechanism of cardiac rhythmogenesis // Heart, Lung and Circulation. – 2003. – Vol. 12 (1). – P. 18–24. DOI:10.1046/j.1444-2892.2003.00192.x
9. Покровский В. М. Сердечно-дыхательный синхронизм в оценке регуляторно- адаптивных возможностей организма. – Краснодар, 2009. – 243 с.
10. Покровский В. М., Пономарев В. В., Артюшков В. В., Фомина Е. В., Гриценко С. Ф., Полищук С. В. Система для определения сердечно-дыхательного синхронизма у человека. Патент № 86860 от 20 сентября 2009 года.
11. Покровский В. М., Абушкевич В. Г. Проба сердечно-дыхательного синхронизма – метод оценки регуляторно-адаптивного статуса в клинике // Кубанский научный медицинский вестник. – 2005. – № 7–8. – С. 98–103.
12. Покровский В. М., Мингалев А. Н. Регуляторно-адаптивный статус в оценке стрессоустойчивости человека // Физиология человека. – 2012. – Т. 38. – № 1. – С. 63–66.
13. Садыкова М. Ш., Зигизмунд В. А., Моисеева О. М., Файзиева Ф. T. Функциональное состояние гипофизарно-яичниковой и тиреоидной систем в динамике менструального цикла // Акушерство и гинекология. 1987. – № 3. – C. 36–39.
14. Стеблянко Ю. В. Роль и значение защитных механизмов в процессе стрессоустойчивости // Мир современной науки. – 2011. – № 3. – С. 1–4.
15. Филимонов B. И. Физиологические основы психофизиологии. – М., 2003. – 320 с.
16. Шаренкова Л. А. Состояние сердечно-сосудистой системы студенток технического вуза в процессе обучения на первом и втором курсах // Л.А. Шаренкова, А.Б. Гудков, В. M. Голубева // Экология человека. – 2002. – № 3. – С. 17–20.
17. Шац И. К. Психологический стресс в педагогической среде: технологии, позволяющие сохранить физическое здоровье // Вестник ЛГУ им. А. С.Пушкина. – 2015. – № 2. – С.15–24.
18. Щипков В. А. Оценка динамики регуляторно-адаптивных возможностей женского организма на протяжении менструального цикла // Кубанский научный медицинский вестник. – 2005. – № 3–4. – C. 143–148.
19. Case A. М., Reid R. L. Menstrual cycle effects on common medical conditions // Compr Ther. Spring: – 2001. – Vol.1. – № 27. – P. 65–71.
20. Pokrovskii V. M. Integration of the heart rhythmogenesis levels: heart rhythm generator in the brain // J. Integrative Neuroscience. – 2005. – Vol. 4, № 2. – Р. 161–168.
21. Pokrovskii V. M., Polischuk L. V. Cardio-respiratority synchronism in the evaluation of the regulatory-adaptive status of the organism // J. Integrative Neuroscience. – 2016. – Vol. 15. – № 1. – P. 19–35. DOI: http://dx.doi.org/10.1142/S0219635216500060
Review
For citations:
TRUSOVA Y.O. REGULATORY-ADAPTIVE STATUS OF THE STUDENTS WITH ENHANCED PHYSICAL ACTIVITY. Kuban Scientific Medical Bulletin. 2017;1(2):131-135. (In Russ.) https://doi.org/10.25207/1608-6228-2017-2-131-135